wtorek, 15 listopada 2016

Gniew - przykłady dobrych praktyk cz. 3

Jako trzecia - swoje 2 scenariusze przedstawiła Katarzyna Paczuska-Matej, pracująca podobnie jak poprzedniczka w Przedszkolu nr 87 na warszawskim Żoliborzu.



SCENARIUSZ  I

Cele ogólne:
 - rozumienie pojęcia gniewu, jego powodów
- poszukiwanie sposobów rac\dzenia sobie z gniewem

Cele szczegółowe:
- uważne słuchanie opowiadania
- podawanie przykładów zachowań świadczących o złości
- szukanie sposobów radzenia sobie ze złością np. Jej rysowanie, wyrzucanie, krzyczenie itp
- stworzenie kącika złości

Środki dydaktyczne:
Opowiadanie „Tajemnica tatusiowej szuflady”, kartki, flamastry, poduszki, gazety, folia bąbelkowa i inne przedmioty do podarcia.

      
1. Słuchanie opowiadania Tajemnica tatusiowej szuflady ze strony pacynkowo.edu.pl
2. Rozmowa na temat: (przykładowe pytania?
- Co Was złości  - czy są to rzeczy podobne czy inne?
- Dlaczego się złościmy?
- Jak się złościmy  - co wtedy robimy? Czy to, co robimy może kogoś krzywdzić? Można też porozmawiać o niszczeniu przedmiotów.
- Jak się czujemy, kiedy koło nas ktoś się złości? Szczególnie zapytaj, jak dziecko/dzieci czuje/ą się wobec Twojej złości, ale też powiedz, jak Tobie jest z jego/ich złością.
- Opowiedz dzieciom o tym, co Ciebie złościło, gdy byłeś/aś dzieckiem, co robiłeś/aś, jak sobie radziłeś/aś. Czy Ci to pomagało czy nie. Nie poddawaj tego ocenie, lecz refleksji.
3. Narysuj to!Rysowanie gniewu. Dzieci wyobrażają sobie, co czują gdy są złe i rysują to.
5.Wyraź to na 5 sposobów!  Wyrażanie gniewu w akceptowany sposób: miną, językiem ciała, słowami, waleniem w poduszkę czy targaniem starej gazety. Szukanie innych pomysłów na możliwość pokazania gniewu.