Gniew - przykłady dobrych praktyk cz. 3
Jako trzecia - swoje 2 scenariusze przedstawiła Katarzyna Paczuska-Matej, pracująca podobnie jak poprzedniczka w Przedszkolu nr 87 na warszawskim Żoliborzu.
SCENARIUSZ I
Cele ogólne:
- rozumienie pojęcia gniewu, jego powodów
- poszukiwanie sposobów rac\dzenia sobie z gniewem
Cele szczegółowe:
- uważne słuchanie opowiadania
- podawanie przykładów zachowań świadczących o złości
- szukanie sposobów radzenia sobie ze złością np. Jej rysowanie, wyrzucanie, krzyczenie itp
- stworzenie kącika złości
Środki dydaktyczne:
Opowiadanie „Tajemnica tatusiowej szuflady”, kartki, flamastry, poduszki, gazety, folia bąbelkowa i inne przedmioty do podarcia.
1. Słuchanie opowiadania Tajemnica tatusiowej szuflady ze strony pacynkowo.edu.pl
2. Rozmowa na temat: (przykładowe pytania?
- Co Was złości - czy są to rzeczy podobne czy inne?
- Dlaczego się złościmy?
- Jak się złościmy - co wtedy robimy? Czy to, co robimy może kogoś krzywdzić? Można też porozmawiać o niszczeniu przedmiotów.
- Jak się czujemy, kiedy koło nas ktoś się złości? Szczególnie zapytaj, jak dziecko/dzieci czuje/ą się wobec Twojej złości, ale też powiedz, jak Tobie jest z jego/ich złością.
- Opowiedz dzieciom o tym, co Ciebie złościło, gdy byłeś/aś dzieckiem, co robiłeś/aś, jak sobie radziłeś/aś. Czy Ci to pomagało czy nie. Nie poddawaj tego ocenie, lecz refleksji.
3. Narysuj to!Rysowanie gniewu. Dzieci wyobrażają sobie, co czują gdy są złe i rysują to.
5.Wyraź to na 5 sposobów! Wyrażanie gniewu w akceptowany sposób: miną, językiem ciała, słowami, waleniem w poduszkę czy targaniem starej gazety. Szukanie innych pomysłów na możliwość pokazania gniewu.
6.Kącik złości. To takie miejsce w przedszkolu, w którym można bezpiecznie wyrażać złość i frustrację. Powinna się tam znaleźć poduszka, w którą można walić, karty uczuć, stare gazety, papier do rysowania, folia bąbelkowa i inne, sprawdzone metody.
SCENARIUSZ II
Cele ogólne:
- zrozumienie gniewu i znalezienie pomysłów na radzeniei sobie z nim
Cele szczegółowe:
- słuchanie tekstu ze zrozumieniem
- odpowiadanie na pytania
- podawanie przykładów sytuacji, w których się złościmy
- szukanie i proponowanie rozwiązań takich sytuacji za pomocą dramy
Środki dydaktyczne:
opowiadanie M. Mazana Piotrek Skorek z książki Bajki o emocjach dla najmłodszych, przedmioty z Sali zabaw mogące się przydać do scenek dramowych.
1.Słuchanie opowiadania : Piotrek Skorek ze zbioru opowiadań pt Bajki o emocjach dla najmłodszych M. Mazan.
2. Rozmowa na temat opowiadania:
- Jak zachowywał się Piotrek Skorek?
- Czy dzieci chciały się z nim bawić? Dlaczego?
- Co zrobiła Bogna Rohatyniec?
- Czy Piotrkowi Skorkowi było miło, gdy Bogna się złościła?
3. Scenki dramowe
- Przedstawianie przez dzieci scenek powodujących gniew. Wspólne szukanie rozwiązań takich sytuacji, sposobów radzenia sobie z gniewem.
SCENARIUSZ I
Cele ogólne:
- rozumienie pojęcia gniewu, jego powodów
- poszukiwanie sposobów rac\dzenia sobie z gniewem
Cele szczegółowe:
- uważne słuchanie opowiadania
- podawanie przykładów zachowań świadczących o złości
- szukanie sposobów radzenia sobie ze złością np. Jej rysowanie, wyrzucanie, krzyczenie itp
- stworzenie kącika złości
Środki dydaktyczne:
Opowiadanie „Tajemnica tatusiowej szuflady”, kartki, flamastry, poduszki, gazety, folia bąbelkowa i inne przedmioty do podarcia.
1. Słuchanie opowiadania Tajemnica tatusiowej szuflady ze strony pacynkowo.edu.pl
2. Rozmowa na temat: (przykładowe pytania?
- Co Was złości - czy są to rzeczy podobne czy inne?
- Dlaczego się złościmy?
- Jak się złościmy - co wtedy robimy? Czy to, co robimy może kogoś krzywdzić? Można też porozmawiać o niszczeniu przedmiotów.
- Jak się czujemy, kiedy koło nas ktoś się złości? Szczególnie zapytaj, jak dziecko/dzieci czuje/ą się wobec Twojej złości, ale też powiedz, jak Tobie jest z jego/ich złością.
- Opowiedz dzieciom o tym, co Ciebie złościło, gdy byłeś/aś dzieckiem, co robiłeś/aś, jak sobie radziłeś/aś. Czy Ci to pomagało czy nie. Nie poddawaj tego ocenie, lecz refleksji.
3. Narysuj to!Rysowanie gniewu. Dzieci wyobrażają sobie, co czują gdy są złe i rysują to.
5.Wyraź to na 5 sposobów! Wyrażanie gniewu w akceptowany sposób: miną, językiem ciała, słowami, waleniem w poduszkę czy targaniem starej gazety. Szukanie innych pomysłów na możliwość pokazania gniewu.
6.Kącik złości. To takie miejsce w przedszkolu, w którym można bezpiecznie wyrażać złość i frustrację. Powinna się tam znaleźć poduszka, w którą można walić, karty uczuć, stare gazety, papier do rysowania, folia bąbelkowa i inne, sprawdzone metody.
SCENARIUSZ II
Cele ogólne:
- zrozumienie gniewu i znalezienie pomysłów na radzeniei sobie z nim
Cele szczegółowe:
- słuchanie tekstu ze zrozumieniem
- odpowiadanie na pytania
- podawanie przykładów sytuacji, w których się złościmy
- szukanie i proponowanie rozwiązań takich sytuacji za pomocą dramy
Środki dydaktyczne:
opowiadanie M. Mazana Piotrek Skorek z książki Bajki o emocjach dla najmłodszych, przedmioty z Sali zabaw mogące się przydać do scenek dramowych.
1.Słuchanie opowiadania : Piotrek Skorek ze zbioru opowiadań pt Bajki o emocjach dla najmłodszych M. Mazan.
2. Rozmowa na temat opowiadania:
- Jak zachowywał się Piotrek Skorek?
- Czy dzieci chciały się z nim bawić? Dlaczego?
- Co zrobiła Bogna Rohatyniec?
- Czy Piotrkowi Skorkowi było miło, gdy Bogna się złościła?
3. Scenki dramowe
- Przedstawianie przez dzieci scenek powodujących gniew. Wspólne szukanie rozwiązań takich sytuacji, sposobów radzenia sobie z gniewem.
Komentarze
Prześlij komentarz