Gniew - przykłady dobrych praktyk cz. 1
Jako pierwsza swoją propozycję scenariusza zajęć dotyczącą gniewu przedstawiła Iwona Biała z Przedszkola nr 170 w Warszawie.
Scenariusz zajęcia dla 4-latków
Temat:
Emocje – gniew
Cele:
- Poznanie różnych motywów gniewu, sposobu zachowania się w sytuacjach jego wystąpienia
- Poznanie sposobów godzenia się z wykorzystaniem zabaw, zaczarowanych słów – proszę, przepraszam, dziękuje
- Zachęcenie dzieci do wyrażania swoich poglądów
Forma –
grupowa, indywidualna
Metoda –
burza mózgów
Pomoce:
minki przestawiające różne uczucia , wierszyk, płyta CD z muzyką relaksującą
i z
piosenkami do zabaw, domino z emocjami, maskotka
Przebieg
zajęcia:
- Wysłuchanie wierszyka (autor nieznany)
„Kiedy mnie
ogarnia gniew – raz, dwa, trzy i robię wdech
Gdy
powietrze wydmuchuje – dobre myśli przywołuje
I jak rycerz
sił mam dość; by pokonać swoją złość”
- O czym jest mowa w wierszyku ( burza mózgów)
Ø wypowiedzi dzieci, przykłady za co się gniewamy, na co
się gniewamy, na kogo się gniewamy, dlaczego się gniewamy dzieci wypowiadają
się kolejno, wtedy gdy mają w ręku maskotkę, zachęcanie dzieci do wypowiedzi
Ø co należy
zrobić aby przestać się gniewać, wyodrębnienie znaczenia słów proszę,
przepraszam, dziękuje
- dzieci w różnych pozycjach słuchają muzyki relaksacyjnej - siedzącej, leżącej, stojącej – oddychają – wdech nosem – wydech ustami –
- Przykłady zabaw: zabawy ze śpiewem;
Dwóm tańczyć
się zachciało, Nie chce Cię, Podajmy
sobie rączki
Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię
znać,
Chodź do mnie, chodź do mnie rączkę mi daj
Prawą mi daj, lewą mi daj,
I już się na mnie nie gniewaj,
Prawą mi daj, lewą mi daj,
I już
się na mnie nie gniewaj
Dwóm tańczyć się zachciało, zachciało, zachciało,
Lecz im się nie udało.. fari, faru, fara.
Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą
Ja nie chcę tańczyć z tobą.. fari, faru, fara..!
Poszukam se innego, innego, innego
Do tańca zgrabniejszego.. fari, faru, fara!
Kłócili się ze sobą, ze sobą, ze sobą
Ja nie chcę tańczyć z tobą.. fari, faru, fara
Zatańczmy więc wesoło, wesoło, wesoło
Niech się rozchmurzy czoło.. fari, faru, fara..!
Podajmy sobie rączki i zróbmy kółka dwa
I brzuszek do brzuszka i buźka do buźki i tak do
białego dnia
Więc bawmy się , wiec bawmy się
Zabawa nas nic nie kosztuje
Masz ręce dwie, wiec klaśnij w nie, zabawa niechaj trwa
- Układanie domina emocji – nazywanie emocji – wspólna zgodna zabawa, spokojne oczekiwanie na swoją kolej
- Podziękowanie
dzieciom za wspólna zabawę – dzieci wybierają minki symbolizujące zadowolenie
lub niezadowolenie z przebiegu zajęć – minki, buźki z różnymi emocjami.
Propozycje książkowe zaproponowane przez Iwonę Białą
Elżbieta Zubrzycka – Po co się złościć
Książka składa się z dwóch części: z ciekawego opowiadania i skierowanego do dzieci króciutkiego wykładu o zasadach prawidłowej komunikacji.
Opowiadanie pokazuje dzieciom, skąd się bierze złość i do czego jest potrzebna. Wyjaśnia, że czasem jest ona uzasadniona, a czasem nie. Jak to odróżnić? Temu służy druga część książki, która omawia zjawisko złości, uczy, jak nad nią zapanować i wyrażać w taki sposób, który nie krzywdzi nikogo.
Jovanka Tomaszewska , Wojciech Kołyszko - Garść radości i szczypta złości , mnóstwo zabawnych ćwiczeń z uczuciami
NOWA, SIÓDMA KSIĄŻKA z serii Wojciecha Kołyszko o uczuciach. We wcześniejszych sześciu pełnych przygód bajkach, przedstawił najważniejsze emocje: złość, radość, smutek, zazdrość, strach i wstyd.
GARŚĆ EMOCJI, SZCZYPTA ZŁOŚCI zbiera wszystkie informacje o tych uczuciach i proponuje mnóstwo zabawnych i pouczających ćwiczeń.
POZNAJ SWOJE UCZUCIA
Wszystkie dzieci odczuwają emocje. Będą szczęśliwe, jeśli potrafią je zaakceptować i rozpoznać ich ukryty sens. Dzięki tej mądrej książeczce, obfitującej w zabawne i pouczające ćwiczenia rysunkowe, mali czytelnicy nauczą się, że uczucia są dobre i pożyteczne. Czasem motywują do działania, a czasem przestrzegają przed niebezpieczeństwem. Dzieci dowiedzą się, że wszystkie emocje trzeba szanować i nie można się ich bać.
Wspólne rysowanie z dziećmi to świetna, pouczająca zabawa także dla dorosłych! Dzięki niej lepiej poznają swoje dziecko, jego ukryte niepokoje i radość z przeżywania świata.
MNÓSTWO ĆWICZEŃ I GOTOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Książka jest tak skonstruowana, że każdy jej rozdział to gotowy scenariusz zajęć. Stanowi znakomitą pomoc edukacyjną dla nauczycieli w przedszkolach i w młodszych klasach szkolnych. Pomysłowe scenariusze pomogą rozwinąć wyobraźnię, kreatywność, samodzielność myślenia dziecka, jak również podbudują jego wiarę w siebie.
Wojciech Kołyszko - Smok Lubomil i tajemnice złości
Uczucia są zjawiskiem naturalnym. Gdy mamy z nimi kontakt i potrafimy je odpowiednio wyrażać, życie nabiera głębi, a relacje z innymi osobami pełni. Jeśli jednak ignorujemy je lub boimy się ich, zaczynamy mieć kłopoty. Skoncentrowani na sferze intelektu, często nie potrafimy posługiwać się naszą inteligencją emocjonalną. Seria bajek o uczuciach ma na celu wspomaganie rozwoju dziecka. Są one tak pomyślane, aby ułatwić rozpoznawanie, akceptowanie i właściwe okazywanie uczuć. Adresowane do dzieci w wieku 5-9 lat, także dorosłym mogą przynieść wiedzę na ten temat.
Komentarze
Prześlij komentarz