Gniew - przykłady dobrych praktyk cz. 2
Następnie efekty swojej pracy zaprezentowała Paulina Tusińska z Przedszkola nr 87 w Warszawie.
Konspekt zajęć o wyrażaniu złości i
gniewu
Temat:
Panuję nad swoją złością
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania
uczuć u siebie i innych
- rozwijanie umiejętności werbalnego i pozawerbalnego
wyrażania własnych uczuć
- doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi
- rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć w formie
pantomimy
- kształtowanie
umiejętności odreagowania napięć
Cele operacyjne –
dziecko potrafi:
- wymienić uczucia ludzkie
- podzielić uczucia na pozytywne i negatywne
- rozpoznawać i nazywać uczucia własne i innych
- w skupieniu słuchać czytanego tekstu
- odpowiadać na pytania dotyczące czytanego tekstu
- przedstawić uczucia w formie pantomimy
- odreagować napięcia i złości na wiele sposobów
- dokończyć rozpoczęte zdanie w swobodnej wypowiedzi
zgodnie z tematem
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Metody:
- pogadanka
- inscenizacja
Środki
dydaktyczne: kartka z wierszem D.
Gellner Zły humorek, karteczki z
opisanymi uczuciami do pantomimy, balony, szpilki, karteczki z rozpoczętymi
zdaniami
Przebieg zajęć:
1.
Pogadanka na temat
uczuć:
- co to są uczucia?
Uczucia to jest to, co czujemy w różnych sytuacjach. Uczucia przypływają i
odpływają. Mają różne natężenie. Uczucia są neutralne, nie są ani dobre, ani złe.
Nie mamy wpływu na nasze uczucia, mamy wpływ na nasze zachowanie. Duży wpływ na
nasze uczucia mają nasze myśli.
- Jakie uczucia znacie? Rozpoznajmy je i
nazwijmy. Rozkładamy buźki przedstawiające uczucia.
- Które z nich są pozytywne (dobre), a które negatywne
(złe)? Podział obrazków z
buźkami.
- Jakie uczucie towarzyszy Ci dzisiaj?
- Dlaczego ważne jest mówienie o uczuciach? Jeśli dzielimy się przyjemnymi uczuciami, to wtedy
dajemy innym radość, a jeśli mówimy o uczuciach nieprzyjemnych, to tracą one swoją
moc.
2.
Słuchanie wiersza D. Gellner Zły humorek
Jestem dzisiaj
zła jak osa!
Złość mam
w oczach i
we włosach!
Złość wyłazi
mi uszami
I rozmawiać
nie chcę z
wami!
A dlaczego?
Nie wiem
sama
Nie wie
tata, nie wie
mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod
włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam
lewą nogą,
Nadepnęłam psu
na ogon.
Nawet go
nie przeprosiłam
Taka zła
okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z
mysiej nory:
- Co to
znowu za humory?
Zawołałam : -
Moja sprawa!
Jesteś chyba
zbyt ciekawa.
Potrąciłam
stół i
krzesło,
co mam
zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu
na podwórze,
Wpakowałam się w
kałużę.
Widać, że mi
złość nie służy,
Skoro wpadłam
do kałuży.
Siedzę w
błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie
jest mi wesoło…
Nagle - co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę
mi podaje!
To ktoś
mały, tam ktoś duży-
Wyciągają mnie
z kałuży.
Przyszedł pies
i siadł koło
mnie
Kocur się
przytulił do mnie,
Mysz podała
mi chusteczkę:
- Pobrudziłaś się
troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za
to złość zgubiłam
Pewnie w
błocie gdzieś została.
Nie będę
jej szukała!
3.
Rozmowa na temat wiersza:
- kto występował w
wierszu?
- jaki humor miała
dziewczynka?
- komu robiła na złość?
- dlaczego
wszystko jej przeszkadzało?
- kto pomógł
dziewczynce?
- kiedy
dziewczynka zgubiła zły humor?
- jak się zachowujemy kiedy opanowuje nas
złość? Nie wiemy, co robimy, przestajemy myśleć logicznie, tracimy kontrolę
nad sobą.
- co dzieje się z ciałem człowieka, kiedy przeżywa
uczucie złości? Każdy doświadcza
różnych objawów złości w organizmie, kogoś może boleć głowa, komuś pocą się
ręce, robi się czerwony, komuś innemu chce się płakać. Doświadczanie takich
objawów jest najzupełniej naturalne
4.
Pantomima.
Dzielimy grupę na 3-4 osobowe zespoły. Jedna osoba z zespołu losuje karteczkę z
opisanym uczuciem. Zadaniem zespołu jest przedstawienie danego uczucia w formie
scenki pantomimicznej.
5.
Pogadanka
- pozbywamy się złości. Nauczycielka pyta dzieci, jakie znają sposoby radzenia
sobie ze złością. Cała grupa wspólnie próbuje zademonstrować każdy sposób:
- oddychanie –
koncentracja na głębokim i wolnym oddechu
- liczenie od 1-10
i odwrotnie
- tupanie
- gniecenie kartki
papieru
- odejście na bok,
chwila samotności
- zamknięcie oczu,
wyobrażenie sobie przyjemnej sytuacji
- mówienie o
swoich uczuciach
A teraz na zawsze
pożegnamy się z naszą złością i mówimy: BEZ
ZŁOŚCI MAMY WIĘCEJ RADOŚCI! x3 wszyscy głośno razem.
6.
Rundka końcowa.
Grupa siada w kole. Każdy losuje jeden balonik, przebija go i kończy zdanie ze
swojej kartki.
Komentarze
Prześlij komentarz