"Walentynkowe bajki" na III spotkaniu sieci "Zaczytane Przedszkolaki"
Było miło, przytulnie, słodko, wesoło i kreatywnie. Te określenia najlepiej charakteryzują to, co działo się na ostatnim spotkaniu naszej Sieci Współpracy i Samokształcenia
Spotkanie rozpoczęłyśmy prezentacją teatrzyku KAMISHIBAI i przeczytaniem krótkiej bajki Czułość.
Swoje propozycje "walentynkowych zabaw" z dziećmi w wieku przedszkolnym przedstawiły na ostatnich zajęciach Agnieszka Arak z Przedszkola nr 23 oraz Iwona Leśniczuk z Przedszkola nr 170.
Agnieszka zaprezentowała scenariusz Walentykowe spotkanie
Scenariusz zajęć:
WALENTYNKOWE SPOTKANIE
Grupa dzieci: 4 i 5-latki.
Opracowała: Agnieszka Arak
Cele ogólne:
- kultywowanie tradycji walentynkowej;
- tworzenie radosnego i pogodnego nastroju;
- wzmacnianie integracji wśród dzieci;
- rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do grupy;
- zachęcanie do okazywania uczuć innym osobom;
- budowanie więzi społecznej w grupie;
- kształcenie kompetencji komunikatywnych i językowych;
- dostrzeganie pozytywnych cech w sobie i innych ludziach;
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej;
- wzbogacenie słownictwa;
- stymulowanie zdolności koncentracji uwagi na słuchaniu nauczyciela oraz wykonywaniu poleceń;
- doskonalenie grafomotoryki;
Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi rozpoznać swoje uczucia oraz dostrzega je u innych;
- umie wyrazić swoje uczucia;
- potrafi współpracować z rówieśnikami;
- buduje atmosferę przyjaźni;
- doskonali sprawność manualną;
Metody:
- słowna, ruchowa, zadaniowa.
Formy:
- zajęcia z całą grupą, praca zespołowa, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
- pacynka, gra memory – układanka, karty pracy, wycięte serca, kredki.
P R Z E B I E G Z A J Ę Ć:
POWITANIE
Iskierka sympatii
Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka przekazuje dzieciom uścisk dłoni – iskierkę sympatii i radości – wypowiadając słowa:
Przekazuję Wam iskierkę sympatii i radości, niech radosny uśmiech na twarzach wszystkich zagości.
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem serca przy piosence:
Mam serduszko - na melodię piosenki Mam chusteczkę haftowaną:
Mam serduszko, wielkie serce, spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię, podam w jego stronę.
Ciebie kocham, Ciebie lubię, Ciebie pocałuję.
A czerwone wielkie serce, Tobie podaruję !
WALENTYNKI – co to za święto? – krótka pogadanka z dziećmi.
Dziś 14. lutego jest dzień św. Walentego czyli mówiąc potocznie Walentynki. Święty Walenty jest patronem wszystkich zakochanych. Urodził się we Włoszech – niedaleko Rzymu. W Polsce święto to obchodzone jest od 20-stu lat.
W dniu Świętego Walentego zakochani obdarowują się "walentynkami" - są to zazwyczaj wierszyki na walentynki, wiersze lub wyznania miłosne, niekiedy laurki i prezenty.
Przeczytanie dzieciom wiersza pt.: Żuk Jana Brzechwy
Narrator: Do biedronki przyszedł żuk.
W okieneczko puk – puk – puk.
Panieneczka widzi żuka:
Biedronka: Czego pan tu u mnie szuka ? ”
Narrator: Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik i powiada:
Żuk: „Wstań biedronko. Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko,
Wezmę ciebie aż na łączkę i poproszę o twą rączkę.”
Narrator: Oburzyła się biedronka:
Biedronka: ”Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata, i zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata ,
A pan- nie!
Narrator: Powiedziała co wiedziała, i czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem…. ślub już brała - z muchomorem.
Bo od środka, aż po brzegi miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka jest dla żuka: Żuk na żonę żuka szuka.
Przedstawienie dzieciom Pacynki Walentynki:
Z dziećmi i Pacynką Walentynką rozmawiamy chwilkę na temat zwyczaju walentynkowego, okazywania miłości bliskim osobom - komu i w jaki sposób?:
- Kogo kochamy?,
- Jak okazujemy miłość?
- Pokaż jak kochasz rodziców?
- A jak rodzice kochają Ciebie?
Mała Walentynka.
„Jestem mała Walentynka
Lubię, Tomka, Krzysia, Mirka
Nic nie robię całe dnie ,bo całować ciągle chce!
Kocham mamę ,kocham tatę.
Brata, siostrę też!
Nawet, gdy mnie bierze złość, to wiem, że miłości nigdy dość” :-)
Zabawa Serca - zabawa na dywanie (siedzimy w kręgu)
Każde dziecko bierze papierowe serce i słucha poleceń Nauczyciela:
- połóż serce na głowie;
- trzymaj serce przed sobą;
- trzymaj teraz serce za sobą;
- pomachaj sercem;
- dmuchnij na serce;
- pocałuj 3 razy swoją lewą dłoń;
- teraz pocałuj 2 razy swoja prawą dłoń;
- poślij całusa wszystkim dzieciom;
- teraz chłopcy poślą całuski dziewczynkom, a następnie dziewczynki chłopcom.
Na koniec zabawy nauczycielka prosi, aby dzieci przesłały całusy również jej.
Zrobiliście to wspaniale, teraz ja posyłam Wam całuski :-)
Gra memory – odszukiwanie par.
Praca w grupach – dzieci mogą zostać na dywanie lub też siadają do stolików:
- Zadaniem dzieci jest odszukanie drugiej takiej samej karty memory.
Karty pracy:
Dzieci siadają do stolików, otrzymują karty do pracy indywidualnej.
Nauczyciel objaśnia dzieciom polecenia do wykonania kart pracy.
Słodka Walentynka.
Miłym akcentem z okazji Walentynek jest poczęstowanie dzieci cukierkiem.
Masz ode mnie Walentynkę,
byś wesołą miał dziś minkę.
Zakończenie zajęć.
Wspólne oglądanie kart pracy, wykonanych przez dzieci.
Podziękowanie wszystkim dzieciom za udział w dzisiejszych zabawach.
Spotkanie rozpoczęłyśmy prezentacją teatrzyku KAMISHIBAI i przeczytaniem krótkiej bajki Czułość.
Swoje propozycje "walentynkowych zabaw" z dziećmi w wieku przedszkolnym przedstawiły na ostatnich zajęciach Agnieszka Arak z Przedszkola nr 23 oraz Iwona Leśniczuk z Przedszkola nr 170.
Agnieszka zaprezentowała scenariusz Walentykowe spotkanie
Scenariusz zajęć:
WALENTYNKOWE SPOTKANIE
Grupa dzieci: 4 i 5-latki.
Opracowała: Agnieszka Arak
Cele ogólne:
- kultywowanie tradycji walentynkowej;
- tworzenie radosnego i pogodnego nastroju;
- wzmacnianie integracji wśród dzieci;
- rozwijanie u dzieci poczucia przynależności do grupy;
- zachęcanie do okazywania uczuć innym osobom;
- budowanie więzi społecznej w grupie;
- kształcenie kompetencji komunikatywnych i językowych;
- dostrzeganie pozytywnych cech w sobie i innych ludziach;
- doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej;
- wzbogacenie słownictwa;
- stymulowanie zdolności koncentracji uwagi na słuchaniu nauczyciela oraz wykonywaniu poleceń;
- doskonalenie grafomotoryki;
Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi rozpoznać swoje uczucia oraz dostrzega je u innych;
- umie wyrazić swoje uczucia;
- potrafi współpracować z rówieśnikami;
- buduje atmosferę przyjaźni;
- doskonali sprawność manualną;
Metody:
- słowna, ruchowa, zadaniowa.
Formy:
- zajęcia z całą grupą, praca zespołowa, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
- pacynka, gra memory – układanka, karty pracy, wycięte serca, kredki.
P R Z E B I E G Z A J Ę Ć:
POWITANIE
Iskierka sympatii
Dzieci stoją w kręgu. Nauczycielka przekazuje dzieciom uścisk dłoni – iskierkę sympatii i radości – wypowiadając słowa:
Przekazuję Wam iskierkę sympatii i radości, niech radosny uśmiech na twarzach wszystkich zagości.
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem serca przy piosence:
Mam serduszko - na melodię piosenki Mam chusteczkę haftowaną:
Mam serduszko, wielkie serce, spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię, podam w jego stronę.
Ciebie kocham, Ciebie lubię, Ciebie pocałuję.
A czerwone wielkie serce, Tobie podaruję !
WALENTYNKI – co to za święto? – krótka pogadanka z dziećmi.
Dziś 14. lutego jest dzień św. Walentego czyli mówiąc potocznie Walentynki. Święty Walenty jest patronem wszystkich zakochanych. Urodził się we Włoszech – niedaleko Rzymu. W Polsce święto to obchodzone jest od 20-stu lat.
W dniu Świętego Walentego zakochani obdarowują się "walentynkami" - są to zazwyczaj wierszyki na walentynki, wiersze lub wyznania miłosne, niekiedy laurki i prezenty.
Przeczytanie dzieciom wiersza pt.: Żuk Jana Brzechwy
Narrator: Do biedronki przyszedł żuk.
W okieneczko puk – puk – puk.
Panieneczka widzi żuka:
Biedronka: Czego pan tu u mnie szuka ? ”
Narrator: Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik i powiada:
Żuk: „Wstań biedronko. Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko,
Wezmę ciebie aż na łączkę i poproszę o twą rączkę.”
Narrator: Oburzyła się biedronka:
Biedronka: ”Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata, i zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata ,
A pan- nie!
Narrator: Powiedziała co wiedziała, i czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem…. ślub już brała - z muchomorem.
Bo od środka, aż po brzegi miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka jest dla żuka: Żuk na żonę żuka szuka.
Przedstawienie dzieciom Pacynki Walentynki:
Z dziećmi i Pacynką Walentynką rozmawiamy chwilkę na temat zwyczaju walentynkowego, okazywania miłości bliskim osobom - komu i w jaki sposób?:
- Kogo kochamy?,
- Jak okazujemy miłość?
- Pokaż jak kochasz rodziców?
- A jak rodzice kochają Ciebie?
Mała Walentynka.
„Jestem mała Walentynka
Lubię, Tomka, Krzysia, Mirka
Nic nie robię całe dnie ,bo całować ciągle chce!
Kocham mamę ,kocham tatę.
Brata, siostrę też!
Nawet, gdy mnie bierze złość, to wiem, że miłości nigdy dość” :-)
Zabawa Serca - zabawa na dywanie (siedzimy w kręgu)
Każde dziecko bierze papierowe serce i słucha poleceń Nauczyciela:
- połóż serce na głowie;
- trzymaj serce przed sobą;
- trzymaj teraz serce za sobą;
- pomachaj sercem;
- dmuchnij na serce;
- pocałuj 3 razy swoją lewą dłoń;
- teraz pocałuj 2 razy swoja prawą dłoń;
- poślij całusa wszystkim dzieciom;
- teraz chłopcy poślą całuski dziewczynkom, a następnie dziewczynki chłopcom.
Na koniec zabawy nauczycielka prosi, aby dzieci przesłały całusy również jej.
Zrobiliście to wspaniale, teraz ja posyłam Wam całuski :-)
Gra memory – odszukiwanie par.
Praca w grupach – dzieci mogą zostać na dywanie lub też siadają do stolików:
- Zadaniem dzieci jest odszukanie drugiej takiej samej karty memory.
Karty pracy:
Dzieci siadają do stolików, otrzymują karty do pracy indywidualnej.
Nauczyciel objaśnia dzieciom polecenia do wykonania kart pracy.
Słodka Walentynka.
Miłym akcentem z okazji Walentynek jest poczęstowanie dzieci cukierkiem.
Masz ode mnie Walentynkę,
byś wesołą miał dziś minkę.
Zakończenie zajęć.
Wspólne oglądanie kart pracy, wykonanych przez dzieci.
Podziękowanie wszystkim dzieciom za udział w dzisiejszych zabawach.
Komentarze
Prześlij komentarz