Zapraszamy do zapoznania się ze scenariuszami zajęć 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
Kiedy nie możemy się przytulić? - scenariusz zajęć w przedszkolu.
Rozwijamy kompetencje społeczne ___________________________________________________________________________________________
Cele:
- kształtowanie postaw prospołecznych
- rozumienie pojęcia "przyjaciel"
- dostrzeganie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego
- zachęcanie do improwizacji ruchowych
Metody:
słowne,
czynne
Formy:
grupowa, indywidualna
Środki
dydaktyczne: książka "Kiedy nie możemy się
przytulić" Eoin McLaughlin i Polly Dunbar, koła zielone i czerwone dla
każdego dziecka, duże lustro
Przebieg:
1. Ramię przy ramieniu - zabawa integracyjna
Stoimy ramię przy ramieniu,
możemy być wielcy w okamgnieniu.
Możemy być całkiem mali,
lecz nigdy nie będziemy sami!
Dzieci stoją w kole, wykonują wspięcie na palcach,
potem przysiad, i podają sobie ręce.
2. Słuchanie książki - rozmowa na temat treści, próba
odpowiedzi na pytania: kim byli Jeż i Żółw?, kto to jest przyjaciel?; Po czym
można poznać prawdziwą przyjaźń?, po co jest nam potrzebna przyjaźń?, czym
kierujemy się przy wyborze przyjaciela?, kto zasługuje na naszą przyjaźń?, jak
należy postępować, aby być dobrym przyjacielem?, jak okazać przyjacielowi swoje
uczucie?
jak się czuli bohaterowie, gdy nie mogli się przytulać?,
3. Lustra - zabawa ruchowa
Podczas czytania wierszyka dzieci w parach wykonują
poszczególne czynności.
Dobieramy się parami, i witamy oklaskami.
Chwytamy ręce kolegi, trenujemy razem biegi.
A teraz wszyscy kucamy i swoje ręce puszczamy.
Na podłodze parami stopami się stykamy.
I za ręce się chwytamy, delikatnie się bujamy.
Teraz wstajemy parami, jesteśmy swoimi lustrami.
Jeden z nas ruch pokazuje, a drugi go naśladuje.
4. Prawda czy fałsz? - zabawa Przy pomocy czerwonych i
zielonych kartoników dzieci wybierają prawidłowe zachowania przyjaciela: pomaga w trudnych chwilach, potrafi dochować tajemnicy, kłamie, można na
nim polegać, obmawia, potrafi się dzielić, jest koleżeński, skarży, jest
złośliwy, jest troskliwy, bawi się zgodnie. 5. Jeż i Żółw -
zabawa przed lustrem. Naśladowanie zachowania bohaterów bajki, wymyślanie jak
jeszcze można okazać miłość bez przytulania.
6. Na zakończenie nauka rymowanki
Jeśli chcesz mieć przyjaciela, musisz zgodnie bawić się,
Pożycz kredkę, daj cukierka, naucz wszystkim dzielić się.
OPRAC. Dorota Bielecka z Przedszkola nr 305 w Warszawie.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Czy
mogę się przytulić? - scenariusz zajęć w przedszkolu
__________________________________________________________________________________________
Cele:
- wprowadzenie pojęcia
demokracji
- rozpoznawanie uczucia smutku
wyrażającego się w mowie ciała
- kształtowanie umiejętności
wyrażania empatii w stosunku do innych przeżywających smutek
- wdrażanie do uważnego
słuchania tekstu literackiego
- kształtowanie umiejętności
budowania dłuższych logicznych wypowiedzi
Metody:
słowne, czynne
Formy:
grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
książka "Czy mogę się przytulić?" Eoin McLaughlin i Polly Dunbar;
małe koła origami po 15/20 szt., papierowe talerzyki oraz kleje dla każdego
dziecka
Przebieg:
1. Gimnastyka
smyka - zabawa powitalna.
Tupnij nogą ile sił, klaśnij w górze: raz,
dwa trzy
zrób do przodu skłon głęboki, pochyl się
na oba boki
raz skręt w lewo, raz skręt w prawo,
bioderkami porusz żwawo
w
gdy zmęczysz się troszeczkę, możesz usiąść na chwileczkę. 2.
Dokonanie wyboru, z której strony czytamy książkę - w drodze demokratycznego głosowania ustalonego
wspólnie z dziećmi (wprowadzenie pojęcia
demokracji)
3. Słuchanie
książki - rozmowa na temat treści, próba odpowiedzi na pytania: w jakim
nastroju był główny bohater? jak się czuł podczas spotkań z kolejnymi
zwierzętami? po czym rozpoznać ze ktoś jest smutny?, co czuł gdy spotkał
Żółwia/ Jeża?, jak zachowuje się ktoś kto jest szczęśliwy?
4. Smutne
zabawki - zabawa dramowa. Dzieci stoją nieruchomo w różnych miejscach w sali.
Nauczyciel „włącza” zabawki, dzieci po „włączeniu” odgrywają rolę smutnych
zabawek np. płacz, smutny wyraz twarzy, różne pozycje ciała. Zabawki są smutne
tak długo, aż nie zostaną „wyłączone” przez nauczyciela.
5. Jak
można pomóc smutnej osobie? - zbieranie pomysłów dzieci.
6.
Emotikony - za pomocą kół origami dzieci na jednorazowych talerzykach układają
i przyklejają emotikony; następnie prezentują je kolegom, którzy odgadują co
one oznaczają.
7.
Iskierka na zakończenie zajęć. oprac. Dorota Bielecka Przedszkole nr 305 w Warszawie
|
Komentarze
Prześlij komentarz