Ostanie spotkanie sieci 17 kwietnia cz. 2
Drugą część spotkania poprowadziła Agnieszka Mazek z przedszkola nr 110 im. Warszawskiej Syrenki w Warszawie.
Agnieszka przeprowadziła z nami zajęcia według scenariusza, który prezentujemy poniżej
👇👇👇👇
👇👇👇👇
Temat: Nieustraszeni i wielki skok cz. 1
Grupa: 5 i 6 latki
Czas trwania: 45 min
Cel główny:
Kształtowanie odporności emocjonalnej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- poznaje i potrafi wyjaśnić pojęcie: strach,
- formuje pytania na interesujący go temat,
- uważnie słucha tekstów literackich,
- tworzy wspólną pracę w grupie,
- potrafi wymienić oznaki strachu.
Metody: słowna, czynna, oglądowa
Formy: zbiorowa, grupowa
Środki dydaktyczne:
Książka „Nieustraszeni i wielki skok” E. Punset, papier pakowy, mazaki, kredki, urządzenie odtwarzające dźwięk z dostępem do Internetu, nagranie ze strony YouTube.pl: https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q (data dostępu: 31.03.2023 r.)
Przebieg zajęć:
I Część wstępna
- Zaproszenie dzieci do udziału w zajęciach. Wprowadzenie do tematu. Krótkie przypomnienie zajęć o emocjach. Pytania pomocnicze:
Co to jest strach?,
Co to jest strach?,
Czy wy czasami się czegoś boicie?,
Czy strach to coś złego?,
Czy strach może być przydatny?
II Część
zasadnicza
- „Nieustraszeni i wielki skok” – słuchanie książki E. Punset. Wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć, zwrotów.
- „Jak wygląda strach? - zabawa plastyczna w oparciu o fragment książki „Lista kontrolna strachu”. Odrysowanie na papierze pakowym (szarym) postaci chłopca i dziewczynki. Dzieci w dwóch grupach (jeśli grupa jest liczna można stworzyć więcej sylwetek) na powstałych sylwetach zaznaczają miejsca, w których ukrywa się (objawiają się) strach. Przedszkolaki mogą posiłkować się wiedzą z książki oraz dodawać swoje propozycje (co i gdzie czują gdy się boją). Zawieszenie gotowych prac w widocznym miejscu, np. na tablicy. Powstałe plakaty potrzebne będą podczas kolejnych zajęć.
- „Nieustraszeni i wielki skok” – słuchanie książki E. Punset. Wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć, zwrotów.
- „Jak wygląda strach? - zabawa plastyczna w oparciu o fragment książki „Lista kontrolna strachu”. Odrysowanie na papierze pakowym (szarym) postaci chłopca i dziewczynki. Dzieci w dwóch grupach (jeśli grupa jest liczna można stworzyć więcej sylwetek) na powstałych sylwetach zaznaczają miejsca, w których ukrywa się (objawiają się) strach. Przedszkolaki mogą posiłkować się wiedzą z książki oraz dodawać swoje propozycje (co i gdzie czują gdy się boją). Zawieszenie gotowych prac w widocznym miejscu, np. na tablicy. Powstałe plakaty potrzebne będą podczas kolejnych zajęć.
III Zakończenie
- „Mała żabka”- ćwiczenie relaksacyjne (uważności) z książki E. Snel „Uważność i spokój żabki”. Dzieci przyjmują wygodną dla siebie pozycję i wykonują usłyszane na nagraniu polecenia.
https://www.youtube.com/watch?v=18SpO_lyH2Q
💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏💏
Temat: Nieustraszeni i wielki skok cz. 2
Czas trwania: 45 min
Grupa: 5 i 6 latki
Cel główny:
Kształtowanie odporności emocjonalnej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wypowiada się na podany temat,
- formuje pytania na interesujący go temat,
- poznaje różne strategie radzenia sobie ze strachem,
- tworzy swój plan antystrachowy.
Metody: słowna, czynna, oglądowa
Formy: zbiorowa, indywidualna
Kształtowanie odporności emocjonalnej.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wypowiada się na podany temat,
- formuje pytania na interesujący go temat,
- poznaje różne strategie radzenia sobie ze strachem,
- tworzy swój plan antystrachowy.
Metody: słowna, czynna, oglądowa
Formy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
Książka „Nieustraszeni i wielki skok” E. Punset, odrysowane sylwety z zaznaczonymi oznakami strachu z poprzednich zajęć, kredki, kartki, klej, nożyczki, urządzenie odtwarzające dźwięk z dostępem do Internetu, nagranie ze strony YouTube.pl: https://www.youtube.com/watch?v=JCsiv4o4_HI (data dostępu: 31.03.2023 r.)
Przebieg zajęć:
I Część wstępna
- Zaproszenie dzieci do udziału w zajęciach. Wprowadzenie do tematu.
Krótkie przypomnienie treści książki „Nieustraszeni i wielki skok”- w oparciu o zdjęcia i pamięć dzieci.
II Część zasadnicza
- „Plan antystrachowy” – wypowiedzi dzieci na temat ich planu antystrachowego. Zwrócenie uwagi, że każdy może mieć swój własny plan, który będzie dla niego najlepszy.
- „Zbroja antystrachowa” - zabawa plastyczna w oparciu o fragment książki „Plan antystrachowy”. Dzieci rysują na kartkach swój plan antystrachowy (jedną z wybranych przez siebie strategii radzenia sobie ze strachem). Następnie z powstałych rysunków powstaje „zbroja antystrachowa”. Dzieci przyklejają na sylwety z zaznaczonymi listami kontrolnymi strachu, swoje propozycje antystrachowe (starsze dzieci mogą wycinać swoje rysunki w kształty poszczególnych części zbroi, np. rękaw, nogawka, rękawica, hełm, buty it., młodsze dzieci zakrywają swoimi rysunkami sylwetę tworząc zbroję antystrachową).
Powstałe prace eksponowane są w widocznym miejscu. Nauczyciel wraz z dziećmi krótko omawia wybrane i przedstawione na rysunkach strategie radzenia sobie ze strachem.
I Część wstępna
- Zaproszenie dzieci do udziału w zajęciach. Wprowadzenie do tematu.
Krótkie przypomnienie treści książki „Nieustraszeni i wielki skok”- w oparciu o zdjęcia i pamięć dzieci.
II Część zasadnicza
- „Plan antystrachowy” – wypowiedzi dzieci na temat ich planu antystrachowego. Zwrócenie uwagi, że każdy może mieć swój własny plan, który będzie dla niego najlepszy.
- „Zbroja antystrachowa” - zabawa plastyczna w oparciu o fragment książki „Plan antystrachowy”. Dzieci rysują na kartkach swój plan antystrachowy (jedną z wybranych przez siebie strategii radzenia sobie ze strachem). Następnie z powstałych rysunków powstaje „zbroja antystrachowa”. Dzieci przyklejają na sylwety z zaznaczonymi listami kontrolnymi strachu, swoje propozycje antystrachowe (starsze dzieci mogą wycinać swoje rysunki w kształty poszczególnych części zbroi, np. rękaw, nogawka, rękawica, hełm, buty it., młodsze dzieci zakrywają swoimi rysunkami sylwetę tworząc zbroję antystrachową).
Powstałe prace eksponowane są w widocznym miejscu. Nauczyciel wraz z dziećmi krótko omawia wybrane i przedstawione na rysunkach strategie radzenia sobie ze strachem.
III Zakończenie
- „Bezpieczne miejsce”- ćwiczenie relaksacyjne (uważności) z książki E. Snel „Uważność i spokój żabki”. Dzieci przyjmują wygodną dla siebie pozycję i wykonują usłyszane na nagraniu polecenia.
https://www.youtube.com/watch?v=JCsiv4o4_HI
- „Bezpieczne miejsce”- ćwiczenie relaksacyjne (uważności) z książki E. Snel „Uważność i spokój żabki”. Dzieci przyjmują wygodną dla siebie pozycję i wykonują usłyszane na nagraniu polecenia.
https://www.youtube.com/watch?v=JCsiv4o4_HI
BARDZO DZIĘKUJEMY ZA UDZIAŁ W ZAJĘCIACH POKAZOWYCH I DYSKUSJI
Agnieszka pokazała też serie książek, które wspierają kompetencje emocjonalne dzieci w jej przedszkolu. Tytuły przedstawiamy w fotogalerii poniżej 👇👇👇👇👇👇
Bardzo dziękujemy Agnieszce za rekomendacje czytelnicze, które jak sama wspomniała nie zawsze zachęcają do czytania dzieciom. Jednak tekst wygrał i koleżanka pracuje z tą książką.
Komentarze
Prześlij komentarz