II spotkanie sieci - online. Nasze propozycje pracy z książkami z Wydawnictwa Mamania

 W listopadzie  swoimi pomysłami podzieliły się koleżanki z Przedszkola 385 w Warszawie:   Małgorzata Z. i Ewa B. Nauczycielki zaprezentowały swoje zajęcia wykorzystując tytuły:
A królik słuchał   i Kolorowy Potwór.



SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

NA PODSTAWIE KSIĄŻKI PT. „A KRÓLIK SŁUCHAŁ” C.DOERRFELD

 

Temat: „A królik słuchał”- o prawdziwej przyjaźni.

 Cele ogólne:

1. Kształtowanie umiejętności rozumienia swoich uczuć i potrzeb.

2. Zwrócenie uwagi na cechy prawdziwego przyjaciela.

3. Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania i wykonania poleceń.

 Cele operacyjne:

Dziecko:

1. Potrafi mówić o swoich uczuciach i potrzebach.

2. Dostrzega cechy dobrego przyjaciela.

3. Słucha uważnie i wykonuje prawidłowo polecenia.

 Środki dydaktyczne:

-książka „A królik słuchał” C. Doerrfeld , obrazki zwierząt, tablica, flamaster

 Metody pracy:

- słowne- książka, rozmowa

- czynne- zadania stawiane do wykonania

 Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wspólnie z dziećmi inscenizuje książkę „A królik słuchał” C. Doerrfeld. Dzieci mówią kwestie zwierząt (podpowiadane przez nauczyciela lub nauczone na pamięć) i naśladują ich zachowanie.

Role:

- nauczyciel- narrator (i sufler)

- dziecko 1-Taylor

- dziecko 2-kurczak

- dziecko 3-niedźwiedź

- dziecko 4-słoń

- dziecko 5-hiena

- dziecko 6-struś

- dziecko 7-kangur

- dziecko 8-wąż

- dziecko 9-królik

 2. Nauczyciel wiesza na tablicy obrazki przedstawiające zwierzęta występujące w książce. Dzieci wymieniają rady, których zwierzęta udzieliły Taylorowi. Nauczyciel zapisuje rady obok obrazków zwierząt.

-kurczak- wygadać sie

-niedźwiedź- wykrzyczeć się

-słoń- przypominanie sobie

- hiena- wyśmianie problemu

- struś- schowanie się i udawanie, że nic się nie stało

- kangur- posprzątanie i wyrzucenie

-wąż- namawianie do zrobienia komuś na złość

-królik- słuchanie

 3.Podsumowanie zajęć

Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: Dlaczego królik okazał się najlepszym przyjacielem Taylora ?

- był przy nim

- słuchał

- nic nie mówił

- pozwolił okazać emocje Taylorowi w odpowiednim dla niego czasie

- przez to jaki był (nic nie mówił, tylko słuchał) zainspirował Taylora do zbudowania nowej
i niesamowitej budowli.

 Opracowały:

Ewa Bonikowska i Małgorzata Zakrzewska P 385 w Warszawie

Po prezentacji scenariusza wśród nauczycieli rozgorzała dyskusja, by włączyć całą grupę przedszkolną do przedstawienia teatralnego. Przedstawiamy nasze propozycje:

  1. Padła propozycja do zaangażowania wszystkich dzieci z grupy. To znaczy, że dzieci powinny mieć w rękach kartonowe eksponaty ( klocki z tekstury), by w ramach czytania książki powstała budowla - pałac ułożony przez głównego bohatera. 
  2. Przedstawienie powinno być nagrane i zaprezentowane na stronie www przedszkola jako impreza np. z okazji Dnia Babci i Dziadka.
  3. Teatrzyk powinien być zaprezentowany też wszystkim dzieciom w przedszkolu DZIECI DZIECIOM- spektakl na żywo.
  4. WIZERUNEK dziecka można zasłonić maską  (uzupełnienie stroju niedźwiedzia, słonia, kangura itd.).

🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋🙋

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

NA PODSTAWIE KSIĄŻKI PT. ,,KOLOROWY POTWÓR’’

 

Temat: „Kolorowy potwór’’ Anna Llenas

 Cele ogólne:

1. Rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, próba radzenia sobie z ich przeżywaniem

2. Słuchanie utworów literackich, nazywanie emocji bohaterów

3. Dostrzeganie związku między emocjami i określonymi sytuacjami

4. Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania i wykonania poleceń.

 Cele operacyjne:

Dziecko:

1. Potrafi rozpoznać i nazwać swoje emocje: złość, smutek, spokój, strach, radość 

2. Nazywa podstawowe emocje bohaterów opowiadań

3. Rozpoznaje i nazywa emocje osób przedstawionych na ilustracjach

 Środki dydaktyczne:

książka „Kolorowy potwór’’ Anna Llenas, kartki z szablonami twarzy, kredki,  lusterka

 Metody pracy:

- słowne- książka, rozmowa

- czynne- zadania stawiane do wykonania

 Przebieg zajęć:

1. Zabawa integracyjna Poranna iskierka. N. zaprasza dzieci do porannego przywitania się. W tym celu wszyscy ustawiają się w kole i chwytają za ręce. N. wysyła iskierkę, ściskając lekko dłoń dziecka po swojej prawej stronie. Zadaniem dziecka jest przekazać iskierkę dalej, czyli ścisnąć dłoń kolegi ze swojej prawej strony, tak aby iskierka mogła zatoczyć krąg i powrócić do N.

 2. Pogadanka Mój nastrój. N. pokazuje dzieciom tablicę demonstracyjną Emocje i mówi: O tym, w jakim jesteśmy nastroju, mówią nam nasze uczucia. Jak na przykład może się czuć ta osoba? A ta? Zadaniem dzieci jest nazywanie uczuć osób przedstawionych na planszy.

3. „Kolorowy potwór’’ – rozmowa o emocjach na podstawie książki Anna Llenas.

Dzieci siedzą w kole, mają przed sobą szablony twarzy i po 5 kredek. Nauczyciel czyta dzieciom książkę, a następnie kieruje rozmową w taki sposób, aby dzieci doszły do wniosku, o jakich emocjach jest mowa i jakie kolory przypisywane są danym emocjom. Następnie dzieci mają za zadanie pokolorować swoją twarz na taki kolor w jakim nastroju są w tej chwili.

  4. Zabawa Lusterka. Dzieci otrzymują małe lusterka. Chwilę mogą się dowolnie nimi bawić, a następnie N. mówi: Pokażcie, jak wyglądają wasze buzie, gdy są radosne. Obejrzyjcie się w lusterkach. A jak wyglądają, gdy się złościcie? A gdy czegoś się boicie, jakie macie miny? A kiedy jesteście smutni? Na koniec wszystkie dzieci robią radosne miny i sprawdzają w lusterkach, czy dobrze wykonały zadanie. N. podsumowuje: Nauczenie się rozpoznawania i  nazywania tego, co czujemy, jest ważne. Każde uczucie jest dobre. Są uczucia łatwiejsze, przyjemniejsze, a także takie, które są mniej przyjemne. Jednak wszystkie uczucia są nam potrzebne.

 

Opracowały:

Ewa Bonikowska i Małgorzata Zakrzewska P 385 w Warszawie

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇


Trzecia propozycja to zajęcia z książkami to praca z /zerówka w świetlicy. Fotogaleria  przedstawi jak pracowała nasza koleżanka ze  Szkoły Podstawowej nr 118

im. Przyjaciół Mazowsza w Warszawie.

"A KRÓLIK SŁUCHAŁ"
 
Książka jest pretekstem na integracje dzieci w przestrzeni świetlicy oraz budowania relacji   nauczycielem z uczniami.  Na zajęciach książka była pretekstem do rozmów i odpowiedzi na pytanil: Kto jest Twoim przyjacielem?  oraz Na kogo możesz liczyć w trudnej sytuacji?

Jednym z boahterów książki był miś, więc dlaczego nie namalować go w inny, kreatywny sposób?



💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚


PRACA Z KSIĄŻKĄ "KOLOROWY POTWÓR"


Przy omawianiu emocji SPOKÓJ nauczycielka wykorzystała karty pracy ze strony EduSpecjalni - Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna w Pigułce.
Jest to strona przygorowana przez psychologów z PPP i zawiera gotowe  materiały dydaktyczne do wykorzystania na zajęciach z dziećmi. 
Karty polecamy rodzicom do wspólnych rozmów w tym trudnym czasie. Pytania otwierają dzieci na dialog, a opiekunów na słuchanie czego potrzebują ich pociechy.
 




opracowała Marta Krupiczowicz - nauczyciel świetlicy
SP nr 118 im. Przyjaciół Mazowsza w Warszawie
 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga