6 kwienia 2020 roku Czas spotkań zdalnych, wirtualnych, on-line....



Drogie dziewczyny, miałyśmy spotkać się 6 kwietnia 2020, niestety nie ma takiej możliwości.
Nasze koleżanki Agnieszka M. i Ewa B przesłały materiał, który miały zaprezentować.
Zapraszamy do zapoznania się publikacjami.





Agnieszka M.
Przedszkole Integracyjne nr 38 w Warszawie

KODOWANIE  W PRZEDSZKOLU

Chciałabym przedstawić kilka zabaw z zakresu kodowania, które wypróbowałam w pracy z moimi przedszkolakami. Do ich przeprowadzenia potrzebna jest mata do kodowania oraz zestaw kolorowych kubków. Jednak z powodu ograniczonego dostępu do pomocy wykorzystałam matę zrobioną przez siebie oraz kolorowe figury geometryczne wycięte z papieru (do niektórych zadań można też użyć kolorowych klocków). Pokazuje to, że do nauki kodowania nie musimy kupować kosztownych pomocy, możemy zrobić je we własnym zakresie lub wykorzystać to, czym dysponujemy w placówkach (bardzo dobrze nadają się do tych ćwiczeń, trochę już zapomniane, a bardzo wartościowe klocki Dienesa).
Zainteresowanym kodowaniem polecam lekturę książek pani Anny Świć:
- Kodowanie nie tylko na dywanie. W przedszkolu, w szkole i w domu,
- Kodowania nie tylko na dywanie. Różne kompetencje, różne edukacje,
- Kodowanie nie tylko na dywanie. Od aktywności na macie do Scratcha Juniora.

Zadanie 1
Przygotowujemy 2 zestawy kwadratów (dla dorosłego i dla dziecka) w czterech kolorach (po 4 kwadraty w każdym kolorze). Układamy z nich wieże. Prosimy dziecko o ułożenie takiej samej wieży. Jeśli mamy do dyspozycji klocki lub kubki: dorosły układa wieżę z kwadratów, a dziecko odtwarza taką samą wieżę z klocków/ kubków.

 

 Zadanie 2:
Dorosły układa na podłodze papieru lub sznurek/wstążkę. Po jednej stronie układa kompozycję z kwadratów, prosi dziecko, żeby ułożyło taką samą kompozycję po drugiej stronie (tak, jak w lustrzanym odbiciu).



To samo zadanie możemy wykonać na macie do kodowania z wykorzystaniem figur wyciętych z papieru. W wersji łatwiejszej: jeden rodzaj figur, w trudniejszej wprowadzamy różne figury.
 
  Dla dzieci starszych możemy wprowadzić trudniejszą wersję tego zadania. Potrzebujemy kartoników z cyframi oraz z kropami lub obrazkami.
 




Możemy też wprowadzić wersję z działaniami matematycznymi:
 

  Zadanie 3:
Potrzebujemy zestawu 2 zestawów figur w różnych kolorach. Dorosły po jednej stronie maty układa figury np. kwadraty w różnych kolorach. Zadaniem dziecko jest ułożenie po drugiej stronie maty innych figur np. kół w takich samych kolorach w odpowiednich miejscach (niebieskiemu kwadratowi odpowiada niebieskie koło itd.)



Zadanie 4:
Dorosły przygotowuje tabelkę lub na macie układa symbole figur geometrycznych (kontury) oraz symbole kolorów (plamy/kleksy w odpowiednich kolorach). Zadaniem dziecko jest poukładanie figur według dwóch kryteriów: koloru i kształtu w odpowiednich miejscach tabelki/maty.
Zadanie 5:
Dorosły układa na macie cyfry, a pod nimi symbole figur. Zadaniem dziecka jest ułożenie figur we właściwych miejscach według dwóch kryteriów: liczby i kształtu.
 
 Inna wersja tego zadania. Tutaj kryterium są: liczba i kolor.
 
 Zadanie 6:
Propozycja dla starszych przedszkolaków - układanie obrazków według instrukcji słownej. Dziecko siedzi przed matą i układa kwadraty według polecenia, która brzmi  np. tak: zaczynamy od dołu od lewej strony, w pierwszym szeregu od dołu zostaw puste jedno okienko, w drugim ułóż czarny kwadrat, trzecie zostaw puste, w czwartym i piątym ułóż brązowe kwadrat, szóste zostaw puste, w siódmym ułóż czarny kwadrat, ósme zostaw puste itd.
 
  

Opracowanie zadań na podstawie książek p. Anny Świć oraz kursów z zakresu kodowania:
Agnieszka Majewska

 ←←←←←←←←←←←←←←←→→→→→→→→→→→→→→→→→→→→→→→→→
 ⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋⇋


Ewa B.
Przedszkole nr 385 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Warszawie
UTRWALAM ORIENTACJĘ: LEWA, PRAWA.




Zabawy na rozróżnianie prawej i lewej strony ciała

Ludzie do ludzi
Dzieci łączą się w pary. Nauczyciel podaje komendy, które dzieci wykonują. Są to takie komendy jak np. prawa dłoń do prawej dłoni, lewe kolano do lewego kolan, głowa do głowy itp. Za każdym razem gracze wykonują zadanie – podając sobie prawe dłonie, stykając się lewymi kolanami, czy głowami.W chwili gdy nauczyciel powie „ludzie do ludzi” pary się zmieniają.

Moja prawa strona jest wolna
Dzieci siedzą na dywanie lub krzesłach w kręgu, prawe krzesło obok nauczyciela jest wolne. Nauczyciel rozpoczyna grę zdaniem: Moja prawa strona jest wolna. Zapraszam do mnie np. Anię jako np. kota.
Po wykonaniu zadania Ania zajmuje miejsce obok nauczyciela, następnie dziecko, obok którego zwolniło się miejsce Ani zaprasza inną osobę na puste miejsce.

         Stonoga

  Dzieci ustawiają się gęsiego i łapią osobę stojącą przed nimi.
  Idą i mówią, albo śpiewają tekst:
            Idzie, idzie, stonoga, stonoga, stonoga,
            aż się trzęsie podłoga, podłoga, bęc.
            Prawa noga, lewa noga
            i odwłok.
         
Przy wymienianiu nóg dzieci kolejno wysuwają prawą i lewą nogę w bok.
Ostatnie dziecko wykrzykuje "Odwłok", przechodzi między nogami kolegów na początek stonogi i prowadzi ją dalej.

 1     Wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej  „Lewa ręka, prawa ręka”
         Piosenka
BOOGIE WOOGIE

https://www.youtube.com/watch?v=EOY8JruppAc   
      ŻRÓDŁO:
JAZZUJĄCE pokazywanki dla dzieci

   
INNE utwory w wykonaniu z Jazzowanek z matematyką:


KOŁO
/ Matematyczna piosenka dla dzieci z pokazywaniem.
https://www.youtube.com/watch?v=bPJakVRmxzk
 


      

    OPRACOWANIE
    EWA Boniszewska

















Komentarze

Popularne posty z tego bloga