Po pierwszym spotkaniu nauczycieli przedszkoli 7 X 2019 r.



W październiku 2019 r. odbyło się pierwsze spotkanie sieci. Jako koordynatorki przedstawiłyśmy główne cele sieci, zasady uczestnictwa oraz tematykę prac z ostatnich lat naszych spotkaniach.
Rok 2019 jest rokiem królowej nauk - MATEMATYKI, więc tegoroczna sieć wywienia swoje doświadczenia z MATEMATYKI ;-) ;-? :-(

W tym roku szkolnym 2019/2020 r. spotykamy się :
4.XI. 2019 r.,
10.II.2019 r.,
9.III.2020 r.,
6.IV.2020 r.


 Rozpoczełyśmy spotkanie od figur geometrycznych: trójkąty, kwadraty, prostokąty, by skończyć
 na kole. Jak widać wyszły jak w piosence Dawida Podsiadło TRÓKĄTY I KWADRATY.

 TRÓJĄTY I KWADRATY były też punktem wyjścia do zabawy z kreatywności naszych nauczycielek w matematyce. Szukałyśmy skojarzeń z kierunkami, przeliczaniem, kostkami do gry, cyframi, oraz dodawaniem i odejmowaniem.




 Nauczyciele podjęli wyzwania matematyczne i zawiązaliśmy sieć ZACZYTANE PRZEDSZKOLAKI na rok szkolny 2019/2020.



W drugiej części spotkania przeprowadziłyśmypokazowe zajęcia przygotowany Zegar w przedszkolu.
Opowiadałyśmy co lubimy, a czego nie lubimy. Inspirajcą był wiersz Danuty Wawiłow Szybko.
Zrobiłyśmy zegar, gdzie cyframi były nauczycielki, a wskazówkami sznurek. Dzięki temu mogłyśmy odliczać czas !

Poniżej zamieszczamy scenariusz zajęć, do wykorzystania w swojej pracy.





ZEGAR w przedszkolu – mierzymy czas, który nam ucieka.
 
CELE OPERACYJNE:
Dziecko zna:
-        budowę zegara
-        zastosowanie zegara i jego funkcje
-        sposób odczytywania godzin na zegarze
Dziecko potrafi:
-        odczytywać godziny na zegarze
-        dopasować godziny do pór dnia
-        wykorzystać zegar w codziennych sytuacjach
-        nazwać godziny w ciągu dnia i nocy
-        przyporządkować godziny 1-12
-        przyporządkować godziny poszczególnym czynnościom
Dziecko rozumie:
-        funkcje zegara
-        że pory dnia odpowiadają odpowiednim godzinom
-        następowanie po sobie dnia i nocy
-        zjawisko upływu czasu
MEODY PRACY:
·         pogadanka
·         dyskusja
·         rysunek zegara 12 godzinny,
·         praca w grupach
FORMY PRACY:
·         Piosenka
·         Rozmowa kierowana
·         Praca w grupach 
-     Dyskusja
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
odtwarzacz cd, płyta z piosenkami, zegarek ręczny, budzik, zegar ścienny, klepsydra, zegarek elektroniczny, kreda, szablony zegarów, blok techniczny, klej, nożyce, korek, gumka, szpilka.

Wprowadzenie do zajęć:
  1. Zabawa wprowadzająca „Stary niedźwiedź mocno śpi”
  2. Rozmowa kierowana o zegarach. Pytamy jakie zegary dzieci znają?
    Gdzie znajdują się zegary w mieście a gdzie w domu?
    Jakie rodzaje zegarów znamy? Opowiadamy o zegarach.
  3. Możemy przeczytać wiersze, wybieramy odpowiedni do grupy wiekowej:
    - M. Konopnickiej Stary zegar od pradziada,
    - J. Brzechwa Zegarek,
    - W. Broniewski Zegary

  4. Dzieci słuchają piosenki/wiersza Szybko Danuty Wawiłow z płyty Nie wiem Kto? 
1. Pytania do dzieci:
- Co tak pędzi w wierszu? Co się liczy? Jakie czynności wykonujemy szybko, bardzo szybko, najszybciej, powoli, bardzo powoli, ekspresowo, w żółwim tempie?
2. Dzieci losują kartki na których rysują: Co lubię? Czego nie lubię?
Uczestnicy wypełniają w ciągu minuty kartki i na sygnał nauczyciela puszczają karty w obieg z ręki do ręki: szybko, szybciej wolno, wolniej i znowu szybko.

ZABAWA 1
W Zegarze mieszka wielu mieszkańców. Dzisiaj poznamy panie Godziny. Dzieci, które posiadają kartki z numerami 1-12 wychodzą kolejno. Dziecko daje sygnał i dziecko wychodzi na odpowiednia liczbę razy:
- jestem godzina pierwsza (jedno uderzenia)
- jestem godzina druga (dwa uderzenia)
- jestem....
Nauczyciel: Godziny mieszkają przy ulicy Kołowej. Zwracamy uwagę na koło narysowane na podłodze. W kole są mieszkania zaznaczone na podłodze.
Nauczyciel: Godzina 6 mieszka w domku trójkątnym (dziecko siada/staje twarzą do koła).
- Naprzeciwko godz. 6 mieszka 12
- Godzina 1 mieszka po lewej stronie 12, a 11 po lewej,
- Obok 6 godz. po prawej stronie mieszka 5, a po lewej 7,
- Za 7 następna jest 8 i 9,
- Po drugiej stronie 9 jest 3
- Sąsiadkami 3 po prawej jest 2 , a po lewej 4
- Naprzeciw 4 jest 10.

Na sygnał godziny wybiegają z domków i oddają swój numer innej osobie. Proces powtarzamy.
Tym razem dzieci same godziny naprowadzają:
- godzina 2 stoi w domku i wywołuje: proszę godzinę, która mieszka w drugim domku po mojej prawej stronie(12).
- teraz zaprasza godzina 12: proszę godzinę, która jest sąsiadką z lewej strony (1),
Zabawę możemy wykorzystać z rodzicami na zajęciach otwartych z godzinami od 13.00 do 24.00.

ZABAWA NR 2
Nauczyciel - mamy taki dziwny zegar, nie możemy odczytać, która jest godzina, bo czegoś brakuję?
Zagadka:
Dwie siostrzyczki rachmistrzynie
równo mierzą czas.
Siostra duża mknie jak strzała wolniej rusza i ta mała? (wskazówki)

Na parkiecie narysowana jest tarcza zegara z godzinami. W środku tarczy stoi uczeń. Ma w ręku dwie szarfy: długa i krótką. Wybieramy jeszcze dwoje dzieci: jedno łapie koniec długiej szarfy, drugie – krótkiej.
Szarfy układamy na godzinie 12.
- Obserwujemy prawdziwy zegar i nauczyciel demonstruje ruch dużej wskazówki i małej. Duża obiega całą tarczę, mała przesuwa się tylko do następnej godziny.
- Odczytujemy na zegarze godzinę 12.
-Uczniowie z szarfami biegną wokół narysowanej tarczy. Uczeń z długą szarfą obiega cała tarcze i kończy bieg na cyfrze 12, drugi przesuwa się do liczby 1.
Odczytanie liczby : Jest godzina 1.
Obieganie możemy powtórzyć kilka razy.
 

Odsłuchanie wiersza/piosenki Szybko Danuta Wawiłow.
Dzieci, które mają karteczki z godzinami 1-12 podchodzą do kart z cyframi.
Nauczyciel rysuje inną kredą godziny popołudniowe i wyczytujemy godziny od 13.00 do 24.00
Dzieci z karteczkami tych godzin wstają i ustawiają się na odpowiedniej godzinie. Nauczyciel pyta dzieci:
Popołudniu jest obiad na stołówce o godzinie 12.40.
Dzieci ustawiają wskazówki na tej godzinie,
Mama odbiera mnie ze szkoły o godzinie 15.30.
Wykonujemy zmianę zegara na tarczy wskazówek.
Tata wraca z pracy o godzinie 17.00.
Mama podaje obiad o godzinie 17.30.
Po obiedzie bawię się z tatą do godziny 19.00.
O godzinie 19.30 słucham Radia Dzieciom i jem kolację.
https://www.polskieradio.pl/7/524,Jedynka-Dzieciom
O 20.00 idę do wanny.
20.15 mama czyta mi bajkę/książkę na dobranoc.
O 20.45 gasimy światło.

Praca z dziećmi:
Opisz swój poranek w dniu kiedy nie idziesz/jedziesz do przedszkola.

 oprac. Barbara Szczepaniak,
Wydział Wspomagania Edukacji,
7 października 2019.


 Bardzo dziękujemy za tak liczne przybycie i zapraszamy na następne spotkanie 4.XI.2019 r.




Polecamy też nasze zbiory, a mianowicie pomoce dydaktyczne


 Może nasze gry zainspirują WAs do nowych pomysłów?!





Komentarze

Popularne posty z tego bloga