4.11.2019 – II spotkanie Sieci Współpracy i Samokształcenia „Zaczytane Przedszkolaki”


Za nami II spotkanie Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Przedszkola „ Zaczytane Przedszkolaki”. Matematyczno-bajkowe wariacje poprawiły humor wszystkim uczestniczkom sieci, a listopadowe, deszczowe popołudnie upłynęło pod znakiem wielu inspiracji i gotowych pomysłów na pracę z dziećmi w wieku przedszkolnym.

Wdrażanie edukacji matematycznej to podstawowy element pracy Sieci „Zaczytane Przedszkolaki” w bieżącym roku szkolnym. Matematyka jest w zasadzie wszędzie dostępna, więc prezentacja dobrych praktyk nie była zadaniem specjalnie trudnym dla nauczycielek edukacji przedszkolnej.

Spotkanie rozpoczęły koordynatorki sieci, prezentując książkę Beatrice Alemagna „Pięciu nieudanych”, dzięki czemu płynnie przeszliśmy do liczby 5. Następne uczestniczki ćwiczyły koncentrację, uważność, ale również kierunki i liczby porządkowe posiłkując się niedawno wznowioną przez Wydawnictwo MAMANIA serią „Gdzie jest Wally?”. 

Dwie uczestniczki sieci zaprezentowały swoje pomysły na wdrażanie edukacji matematycznej w swojej pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Za pomocą kolorowego latawca z oznakowanymi cyframi i figurami geometrycznymi tańczyliśmy do piosenki „Jedzie pociąg z daleka” zatrzymując się na konkretnych stacjach, takich jak np. cyfra 5, symbol kwadrat itp… Inna zabawa polegała na wybraniu zakrętek i ziarenek fasoli. Nauczycielki miały za zadanie przeliczyć ile wzięły zakrętek, a ile fasolek podkreślając czego jest więcej lub czego mniej. Na zakończenie uczestniczki z wybranych przez siebie elementów ułożyły na kolorowym pasku latawca wzór. Najczęściej powtarzanym motywem były kwiaty, ale zdarzyła się również, adekwatna do panującej za oknem aury, parasolka.
Domino jest doskonałym narzędziem do nauki liczenia, np. do dziesięciu. Zadaniem uczestniczek było dopasowanie odpowiednich fragmentów od zera (puste pole) do dziesięciu.
Druga uczestniczka pokazała jak w umiejętny sposób połączyć tekst literacki z edukacją matematyczną. Zrobiła to za pomocą bajki „Złotowłosa i trzy misie”. Połączenie to miało na celu utrwalenie pojęć: małe, średnie, największe, co w luźny sposób nawiązywało do głównych bohaterów bajki. Uczestniczka zaprezentowała scenariusz, który z powodzeniem realizuje w codziennej pracy z dziećmi, dzięki temu przedszkolaki doskonalą umiejętność orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Scenariusz stwarza również doskonałą okazję do liczenia oraz porównywania wielkości przedmiotów.
Oba scenariusze pojawią w kolejnych postach, więc zachęcamy do regularnego odwiedzania naszego bloga😉

Komentarze

Popularne posty z tego bloga