4.11.2019 – II spotkanie Sieci Współpracy i Samokształcenia „Zaczytane Przedszkolaki”
Za nami II spotkanie
Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli Przedszkola „ Zaczytane
Przedszkolaki”. Matematyczno-bajkowe wariacje poprawiły humor wszystkim uczestniczkom
sieci, a listopadowe, deszczowe popołudnie upłynęło pod znakiem wielu
inspiracji i gotowych pomysłów na pracę z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Wdrażanie edukacji
matematycznej to podstawowy element pracy Sieci „Zaczytane Przedszkolaki” w
bieżącym roku szkolnym. Matematyka jest w zasadzie wszędzie dostępna, więc
prezentacja dobrych praktyk nie była zadaniem specjalnie trudnym dla
nauczycielek edukacji przedszkolnej.
Spotkanie rozpoczęły
koordynatorki sieci, prezentując książkę Beatrice Alemagna „Pięciu nieudanych”,
dzięki czemu płynnie przeszliśmy do liczby 5. Następne uczestniczki ćwiczyły
koncentrację, uważność, ale również kierunki i liczby porządkowe posiłkując się
niedawno wznowioną przez Wydawnictwo MAMANIA serią „Gdzie jest Wally?”.
Dwie uczestniczki sieci zaprezentowały
swoje pomysły na wdrażanie edukacji matematycznej w swojej pracy z dziećmi w
wieku przedszkolnym. Za pomocą kolorowego latawca z oznakowanymi cyframi i
figurami geometrycznymi tańczyliśmy do piosenki „Jedzie pociąg z daleka”
zatrzymując się na konkretnych stacjach, takich jak np. cyfra 5, symbol kwadrat
itp… Inna zabawa polegała na wybraniu zakrętek i ziarenek fasoli. Nauczycielki
miały za zadanie przeliczyć ile wzięły zakrętek, a ile fasolek podkreślając
czego jest więcej lub czego mniej. Na zakończenie uczestniczki z wybranych
przez siebie elementów ułożyły na kolorowym pasku latawca wzór. Najczęściej
powtarzanym motywem były kwiaty, ale zdarzyła się również, adekwatna do
panującej za oknem aury, parasolka.
Domino jest doskonałym
narzędziem do nauki liczenia, np. do dziesięciu. Zadaniem uczestniczek było
dopasowanie odpowiednich fragmentów od zera (puste pole) do dziesięciu.
Druga uczestniczka
pokazała jak w umiejętny sposób połączyć tekst literacki z edukacją
matematyczną. Zrobiła to za pomocą bajki „Złotowłosa i trzy misie”. Połączenie
to miało na celu utrwalenie pojęć: małe, średnie, największe, co w luźny sposób
nawiązywało do głównych bohaterów bajki. Uczestniczka zaprezentowała
scenariusz, który z powodzeniem realizuje w codziennej pracy z dziećmi, dzięki
temu przedszkolaki doskonalą umiejętność orientacji w schemacie ciała i
przestrzeni. Scenariusz stwarza również doskonałą okazję do liczenia oraz
porównywania wielkości przedmiotów.
Oba scenariusze pojawią w kolejnych postach, więc zachęcamy do regularnego odwiedzania naszego bloga😉
Komentarze
Prześlij komentarz